Vanliga frågor & svar

En möjlighet att registrera ditt boende för uthyrning och onlinebokning. Det är en komplett bokningstjänst där vi tar hand om hela bokningsprocessen åt dig.
Den här tjänsten ska inte förväxlas med en ren annonsplats som tex. Blocket. Det du skapat och lagt upp, kommer ligga online med möjlighet för omedelbar bokning. Det görs inga kontakter innan bokning såvida inte en kund vänt sig till förmedlaren för att få veta mer, då kontaktar förmedlaren dig. Dina kontaktuppgifter lämnas ej ut förens en bokning genomförts.
Ditt objekt ska följa riktlinjer på /guidelines.
Du som uthyrare godkänner förmedlingsavtalet /agreement när du lägger ut ditt boende-objekt för uthyrning. Läs noga igenom avtalet så du förstår hur tjänsten fungerar.
Du som uthyrare får genom tjänsten ta del av utökad trygghet genom försäkringen privatuthyrning.nordictravel.se/insurance som ingår. Det är en tilläggsförsäkring till din vanliga hemförsäkring, observera att du själv ska säkerställa att du har det försäkringsskydd du känner att du behöver för ditt objekt. Se gärna över din ordinarie försäkring vad gäller sjävrisker m.m. Normalt är att man får en självrisk per skada.
När du skapat ditt objekt så är det sista momentet att du ska sätta ditt objekt “PÅ” (alt. “AV”). Du kan endastsätta ditt objekt “PÅ” när alla obligatoriska fält är inlagda. När du sätter objektet “PÅ” så betyder det att objekt-infon skickas iväg tekniskt genom systemet och att det kommer att synas på valt evenemangs bokningssida.
En granskning av ditt upplagda objekt kommer att göras, observera att om förmedlaren finner felaktigt, ofullständigt eller direkt olämpligt upplagt objekt så har förmedlaren rätt att koppla ner ditt objekt, du blir då kontaktad med mer information om just vad som är fel, det kan ex. vara fel prissättning enligt riktlinjer eller att du skrivit kontaktinformation i boendebeskrivningen där den inte får finnas.
När ditt objekt är klart och bokningsbart på bokningssidan så tar vi hand om administrationen i samband med bokning. När en bokning genomförs är den bindande för dig. Det betyder att den inte föregås av någon förfrågan utan den bokas direkt i systemet.
När bokningen görs får du automatiskt ett mail med information, där framgår hyresgästens kontaktuppgifter m.m. som du förväntas kontakta för praktiska detaljer. Vid bokningstillfället betalar hyresgästen hyreslikvid till förmedlaren.
Du som uthyrare blir utbetald för en bokning först efter att hyresgästen haft ankomst hos dig. Läs mer i förmedlingsavtalet: /agreement.
Du kommer bli utbetald en ersättning för genomförd uthyrning  med belopp motsvarande det pris som du lagt in i systemet och angett att du vill ha i hyra per Objekt och natt.
Se till att ta kontakt med din hyresgäst i god tid. Ni ska avtala er emellan om nyckelöverlämning m.m. Läs mer i förmedlingsavtal: /agreement
Hyresgästen skall om inget annat avtalas medföra egna sänglinnen, handdukar. Det är fullt möjligt för dig att avtala vid direktkontakt med hyresgäst om andra lösningar.
Om du inte lyckats få kontakt med din hyresgäst, kan förmedlaren försöka hjälpa dig. Det är lika viktigt för hyresgästen att lyckas få kontakt med dig med tanke på att bokningen är bekräftad och kan ej avbokas från hyresgästen senare än 39 dagar innan ankomst.
Om inte något annat har avtalats mellan dig och hyresgästen så ska hyresgästen kunna disponera Objektet från och med senast klockan 15.00 på ankomstdagen till och med klockan 11.00 avresedagen.
Hyresgästen skall om inget annat avtalas genomföra slutstädning. Du och hyresgästen får själva avtala efter bokningstillfälle om egna lösningar ex. om du erbjuder städning som betalas vid ankomst. Ett tips kan vara att även lämna en informationstext till hyresgästen vid ankomst.  
Utbetalning sker till av dig angivet kontonummer Onsdagen veckan efter hyresgästen haft ankomst. Har du inte mottagit utbetalning fredagen veckan efter hyresgästens ankomst, så kan det bero på att du inte angivit bankkonto eller att du skrivit in dina kontouppgifter felaktigt.  
Du kan alltid logga in på // för att se dina inregistrerade uppgifter, objektinformation, bokningar m.m. Här kan du korrigera felaktigt inlagda uppgifter både vad gäller annonsen (ex. ändra bilder) eller din profil (ex. bankontonummer, kontaktuppgifter).  
Användarnamn är alltid din e-post adress.
Lösenord har du själv angivit vid registrering. Har du glömt lösenord ska du klicka på “glömt lösenord” på inloggningssida.  
Normal tid från det att ditt objekt markerats som “PÅ” till att det kommer online är 2-3 dagar men i vissa fall tar det några dagar längre. Skulle du inte hitta ditt objekt online så kan du kontakta supporten som felsöker, men man bör vänta ca 5 dagar iallafall innan man kontaktar supporten.  
Sätt ett rimligt pris, ett objekt som prissätts väldigt högt har mindre chans att bli bokat. Det pris du själv sätter är inte det pris som hamnar online, ditt pris + förmedlarens serviceavgifter = onlinepris på bokningssidan. Läs mer i förmedlingsavtalet: /agreement
Läs också de riktlinjer kring priser som eventuellt finns på den bokningssida/hemsida för evenemanget, där du hittade info om att registrera dig.
Uppsägningstiden för detta avtal är 1 månads uppsägningstid. Finns det bekräftade bokningar som ej genomförts upphör avtalet att gälla först efter att dessa är genomförda. Upplåtaren ansvarar för att justera bokningsbara tider i Systemet till följd av uppsägning.
Du har alltid tillgång till systemet och möjlighet att logga in och sätta ditt objekt som “AV”, vilket gör att det inte längre blir bokningsbart.
Upplåtare som inte uppfyller sina avtalade förpliktelser är ersättningsskyldig gentemot Förmedlaren för kostnader och skada som Förmedlaren och/eller Hyresgäst drabbats av, bland annat för Förmedlarens  kostnader för ombokningar, ombokningsavgifter och eventuella skadestånd från Hyresgäster som gjort bokningar som inte genomförts ev. förlorade intäkter, etc.

 

Reklamation & problem

Det är upplåtares ansvar att vid avresa göra en efterbesiktning och tillse att objektet är städat samt kontrollera att ingen skadegörelse skett. I samband med besiktningen ska Upplåtaren påtala omgående de ev. brister/skador man finner direkt till hyresgästen samt avkräva ev. ersättning för extra städning eller självrisk för skada.
hyresgästen har ej rätt att använda objektet för fler personer/bäddar än vad de bokat. Ni som upplåtare har rätt att avvisa ev. extra personer, om hela sällskapet väljer att lämna boendet kommer ni ändå att bli utbetald för er bokning.